Saturday, July 16, 2011

Nisfu Syaban....Marilah Beramal Bersama...

Bulan Sya'ban termasuk salah satu bulan haram. Allah SWT memuliakan buln haram dengan mengharamkan b'perang dan Rasulullah SAW bnyak b'puasa. Terdapat banyak dalil umum menyunatkan b'puasa dalam bulan-bulan haram, antaranya:

   صُمْ مِنْ الحُرُمٍ واترُك صُمْ مِنْ الحرم واترك صم من الحرم واترك وَقَال بأصابِعِهِ الثلاثة فضَمِّها ثم أًرسلها 

berpuasalah drpda buln2 haram dan berbukalah..berpuasalah drpda bulan2 haram dan b'bukalah. berpuasalah drpda buln2 haram dan b'bukalah..Rasulullah SAW b'sabda sambil m'isyaratkan dgn 3 batng jari baginda, lalu mengenggamnya, kemudian membuka genggamannya..-sunan Abi Dawud: 2428 ( hadis Dhaif)

t'dapat hadis khusus m'yunatkan b'puasa dlm bulan Sya'ban..

    لَم يكُن النبي صلي الله عليه وسلم يَصُومُ شهرًا أكثر من شعبان فاءنه كان يصوم شعبان كله   

tidak ada adalah Nabi SAW lbih bnyak b'puasa dalam satu bulan dri puasa d'bulan Sya'ban, beliau b'puasa Sya'ban sluruhnya kcuali sdikit....-Sahih Al-Bukhari :1869

selain itu,ada juga hadis lain maksudnya:-

'Usamah b. Zaid RA b'tnya kpda Rasulullah SAW : Saya blum pernah melihatmu berpuasa pada bulan2 lain sebagaiman kamu b'puasa d'bulan Sya'ban. Rasulullah SAW b'sabda: Ia adlah bulan yang banyak manusia dilalaikannya antara Rejab dan Ramadhan, ia adalah bulan yang pada saat itu amal d'angkat kepada Tuhan sekelian alam semesta, maka saya menyukai amalku diangkat sedang saya berpuasa..'  -Sunan Al-Nasai : 2357 ( Hadis Hasan)

Pandangan Ulama Kelebihan dan Amalan Malam Nisfu Sya'ban

Al-Tirmizi mengatakan:-

'ketahuilah bahawa sesungguhnya tentang kelebihan Malam Nisfu Sya'ban terdapat beberapa hadis kebanyakkannya menunjukkan sesungguhnya ia mempunyai asal (dasar dalam syariat) '-(Tuhfah al-Ahwazi,j.3, h 365)

selain itu,terdapat juga hadis2 lain yang menyebut tentang kelebihan dan amalan Nisfu Sya'ban,antaranya:-

1) maksudnya:-

"daripada Urwah dripada Aisyah katanya: Rasulullah SAW hilang daripada saya pada suatu malam, lalu saya keluar dan menemuinya di Kubur Baqi'. Rasulullah SAW bersabda:- apakah engkau takut bahawa Allah dan RasulNya menzalimimu, Aisyah b'kata:- saya sangka tuan mendatangi isteri-isterimu. Rasulullah SAW b'sabda:- sesungguhnya Allah Azza wa Jalla trun pada malm Nisfu Sya'ban ke langit dunia, lalu Ia m'gampunkan (dosa walau) sebnyak helai bulu binatang ternakan Bani Kalb"..- Sunan Al-Tirmizi:- 739 (Hadis Dhaif)

2) maksudnya:-

"daripada Aisyah katanya Rasulullah SAW qiamullail drpda malam, ia solat, ia memenjangkan sujudnya shingga saya sangka ia telah wafat. Tatkal saya melihat hal yang demikian saya bangun shingga saya mengerakkan ibu jarinya, jarinya bergerak. Maka tatkala ia mengangkat kepalanya drpda sujud dan selesai drpda solatnya, ia b'kata:- Wahai Aisyah/ Humaira' adakh engkau m'yangka sesungguhnya Nabi SAW m'zalimimu. Saya b'kata:- Tidak! Demi Allah wahai Rasulullah, tapi saya m'yangka tuan telah wafat d'sebabkan pnjagnya sujudmu. Rasulullah SAW b'sabda:- Tahukah engkau malam apa ini? saya b'kata:- Allah dan RasulNya lebih m'getahui. Rasulullah SAW b'sabda:- Inilah malam Nisfu Sya'ban, sesungguhnya Allah SWT mengintai hmbaNya pada malam Nisfu Syaban, lalu ia m'gampunkan bagi org2 yag meminta ampun, m'bri rahmat kpda orang2 yg memohon rahmat dan m'kemudiankan ( m'biarkan ) ahli dengki sprti mana adanya mreka.."  - Sya'bun al-Iman Bagi Al-Baihaqi:- 3835 ( Hadis Mursal Jayyid)


3) maksudnya:-

'Allah memerhatikan kpda semua makhluknya pada malam Nisfu Sya'ban, maka Ia m'gampunkan untuk semua hmbaNya kcuali orng musyrik dan b'balah dgn saudaranya'  - Hadis Dhaif..


Amalan Secara Berjemaah di Masjid

pada zaman Rasulullah SAW dan sahabt, malam Nisfu Sya'ban tidak d'sambut secara khusus kcuali melalui hadis2 di atas secara sendirian. Sambutan secara b'jemaah dilakukan pada zaman para Tabiin. sehubungan itu,khilaf ulama hukum m'gadakan sambutan d'masjid:-

1- Sunat - menghimpunkan manusia dan beribdat secara b'jemaah di masjid sprti dilakukan sbhagian ulama Tabiin d'ngeri Syam sperti Khalid bin Ma'dan dan Ibn 'Amir.

2- makruh- dihukumkan oleh Imam Al-Awza'iy, secara b'jemaah d'masjid dgn mengadakan tazkirah, doa dan bacaan al-Quran ttapi harus jiak d'lakukan secara sendirian..

~Sheikh Atiyyah Saqar, ulama Mesir b'kata dalam fatwanya bhawa hukum ini khilaf & sesiapa b'hak utk b'pegang dgn mana2 pndangan tnpa fanatik kpda satu pndngan shaja..

Kesimpulan..

Harus b'amal dengan hadis2 Dhaif d'atas dalam kategori 'Kelebihan Beramal'. Apa yg jelas drpada amaln Rasulullah ialah m'hidupkan malam Nisfu Syaban drpda mula mghrib hngga subuh dgn melanjutkan sujud pada qiamullail. Empat pkara d'galakkan d'pohon iaitu ampun, rahmat, rezeki dan afiat dan berpuasa pada 15 Syaban...

~alhamdulilah,marilah sama2 kita pertingkatkan dan perbaiki amalan kita d;bulan Syaban utk kita b'tmu dgn bulan Ramadhan...ni sya ambil daripada artikel yg ditulis oleh Ust Mohd Azhar Abdullah, pensyarah KIAS d'bawah tajuk Hukum Nisfu Syaban:- Satu ulasan....








No comments:

Post a Comment