Sunday, October 7, 2012

--Berkahwin Ketika Belajar..--


Bismillahirrahmanirahim..Assalamualaiku..semoga shbt2 sperjuangan semua dlm keadaan sihat selalu dan sntiasa dlm p'lindungan Allah SWT..
sebenarnya, ana pun tak tahu bakpola kebelakangan ni rajin semacam je nak update blog ni,mungkin sbb nak qadha yg sblm ni kot..hehehe..sambil2 dok b'latih utk present MANDARIN esok,blh la update sikit..

kalu tulis status kat facebook pasl khwin,kalu xkomen bnyak pun,like tu buleh pecah rekod la..bab hangat la katankan..tu tak t'masuk alam realiti lagi,kalu g knduri kahwin kawan, msti pakat dok tny "hang bilo pula?" "mu nak nikah bilo eh"? "bilo nak bina baitul muslim?" dan macm2 soklan ag..kdg2 nak menjawab pun sesak nafas sero..tnya la soklan lain ni tnya soklan ni,..igt khwin supo g beli lauk nak makan tghari ko..hehehe..

hihihi..maafla ye,apa2 pula di atas itu...sebenarnya,kali ni ana nak update sikit pasal 'BERKAHWIN KETIKA BELAJAR'..hehe..'nak kahwin masa bljr ko mihah'..insyaAllah,dok lagi stkat ni tp xtahu la mugo ngaji ada 1 thn stgh je lagi..hehe..gatal noooo..kalu diikutkan apa yang ana alami p'edaran zaman ni,fenomena khwin awal famous d'klgn mahasiswa/i di luar ngra sama ada Mesir, Jordan, Madinah dan ngara2 teluk yg lain namun kini kalu d'perhatikan fenomena ini telh membawa kpada khwin ktika bljar juga d'aplikasikan di Malaysia kita ni..

salah ko khwin masa bljar?
nati kalu doh kahwin,macam mane la nak bahgikan masa?
nak bui makan gapo nati?

---kdg2 macm2 soklan hok b'timpa-timpa mari,sebenarnya khwin ni mudah..bukan menyusahkan..kita tidk buleh mlihat khwin ni kena ada plamin,photographer mahal2,hntaran b'dulang2..itu adat semata-mata..apa yg pntng adalah ijab kabul dan tnggungjawb slps khwin itu..tnggjwb m'bina baitul Muslim dan m'bngunkan Umat.

Isu kahwin semasa waktu belajar memang selalu menjadi suatu persoalan yang besar bermain difikiran anak-anak muda pada waktu sekarang. Berikut adalah petikan dari buku Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri (Ust. Burhan Sodiq) mengenai pandangan ulama-ulama yang memberi nasihat berkenaan isu ini.
Menunda perkahwinan menurut Syeikh Muhamad Bin Shalih Al-Utsaimin adalah sikap yang bertentangan dengan perintah Rasulullah SAW: 
Rasulullah SAW bersabda: Jika seorang lelaki yang engkau sukai agama dan akhlaknya melamar, maka nikahilah dia (dengan puterimu). Jika hal itu tidak kamu lakukan, maka akan ada fitnah di atas bumi dan kerosakan”
Rasulullah SAW juga bersabda, ” Wahai para pemuda, barang siapa di antara kalian yang memiliki kesanggupan, maka hendaklah dia berkahwin. Kerana sesungguhnya berkahwin lebih menjaga pandangan dan lebih memelihara kemaluan.”
Syeikh Muhamad Bin Shalih Al-Utsaimin menasihati wali wanita, dan wanita itu sendiri; janganlah menolak untuk berkahwin dengan alasan belajar atau mengajar. 
Namun adakalanya seorang wanita belajar menggapai ilmu yang tidak diperlukan oleh umat Islam. Dalam kaitannya dengan kes ini, diperlukan pertimbangan dan pemikiran yang saksama. Menurut pendapat Syeikh Muhamad Bin Shalih Al-Utsaimin, jika dia telah mampu  membaca Al-Quran sekali gus tafsirannya, dan dia juga dapat membaca hadis dan sekaligus tafsirannya, maka hal ini sudah cukup.
Namun tidak mengapa jika dia mendalami ilmu yang sangat diperlukan umat , seperti ilmu kedoktoran dan ilmu semisalnya. Tetapi dalam proses pembelajaran itu tidak boleh ada perkara-perkara yang diharamkan Allah seperti bergaul secara berlebih-lebihan dengan kaum lelaki dan perkara haram yang lain.
Menurut pandangan Syeikh Nasyirudin Al-Balihi pula, sebahagian remaja perempuan mengatakan sesuatu yang tidak patut untuk dikatakan. Mereka mengatakan, “Aku tidak akan berkahwin sehingga pelajaranku tamat”. Menurut Syeikh Nasyirudin, tekad remaja perempuan ini bukanlah suatu masalah, jika pelajarannya akan selesai dalam waktu terdekat. 
Namun jika pelajarannya hanya akan selesai beberapa tahun kemudian, maka saya (Syeikh Nasyirudin) tidak bersetuju jika remaja perempuan itu menunda perkahwinan dengan alasan untuk menyelesaikan pelajaran, apatah lagi jika dia menghadapi mata pelajaran yang sukar dan tidak tidak sesuai dengan selera pilihannya. Betapa ramai muslimah yang sudah berusia matang yang masih lagi belum bertemu jodohnya.
Seringkali sebuah nasihat daripada seorang ulama yang hanif, akan memberikan ketenangan hati. Ibarat sebuah dakapan erat yang menenangkan jiwa bergelojak, ibarat tegukan air segar yang menghilangkan dahaga. Semoga beberapa nasihat dari para ulama soleh yang sarat akan hikmah-hikmah besar ini dapat menjadi pelipur hati yang sedang menanti, dan jiwa merindu.


dari: http://akuislam.com/blog/renungan/kahwin-semasa-waktu-belajar/#ixzz28cHLLa6s



mengikut pengalaman ana, sahabat ana setakat ni alhamdulillah doh 3 org m'bina baitul Muslim ktika bljar dan masing2 sbaya ana..mutiara2 dan pengalaman banyak ana kutip dan insyaAllah akan menjadi sbagai jln dan bnteng utk ana meneruskan khidupan ini andai jodoh ana tiba d'saat ana masih m'megang title pelajar.


UKHTI AZILAH :- " Kahwin ni...kalu doh sapa masa dia..Allah akan buka jalanNya utk ke arah tu..dan kita akan b'grak mengikut jalan yg tlah Allah aturkan.."

UKHTI ZUBAIDAH :- "perkenalan cuma smntara,takdir itu dri Allah..kita merncang,Allah juga yg menentukan..dan smua tu ada hikmahnya.."

AKHI ANAS :- "Dik,jodoh ni dia dtg tnpa kita sedar..ye betul kita rncang utk ke arah tu tp masa tu Allah yg aturkan..kalu Sal alami nti,msti Sal pun akan kjut sbb btapa indah Allah aturkan..Allah akan aturkan jdoh kita tepat pada masanya..di mana kita dan pasngan kita sudah 'layak' utk melangkah ke gerbang ini.."


inilah antara nasihat2 shbt2 ana yg doh pun slamat dan kini sdg melalui fasa b'rumah tangga ini..buat Akhi Anas,tahniah akhi ats brta gmbira dan trma kasih sbb ana d'mklumkan antara org ptma yg tahu..hehehe,..tahniah bakal mjadi ayah dan thniah pada kak ngah juga..hehehe..---


'enti doh ada calon sal?'--nama kat klntan,SAL tu..biasa pnggl mihah aje..hehe..
'dok lagi tu..xtahu la sapo nak ko ana..'

---perbualan ana dgn seorg shbt ana dlm usrah..dan ust ana tlah m'bri nasihat buat panduan hdup :-

"perkahwinan tak dinilai pada hnsem,pada kaya tp d'nilai dr sudut kesefahaman..kalu kata sbb apa nak khwin,nak elakkan fitnah..kena fikir balik jawpan tu sbb sapa yg cari utk org lain m'buka fitnah tu..tp kalu kata khwn sbb nak m'bina baitul Muslim dan m'bntuk umat di masa hadpn..itu baru btul dan kita phm apa itu khwin.."

Apa2 pun,yg pntng dptkan restu ibu bapa drpada sudut ni sbb majoriti ibu bapa masih belum dpt mnerima khwin ktika bljar ni..macm2 kita akan dgr, ada yg ibu bapa kata "nak bagi makan gapo anak ore,pasir ko?" "duit pun ore tanggung ada hati nak kahwin"..dan macam2 lagi..ustazah ana pernah kata ko ana "kalu doh tiba masa kita utk bina umah tngga namun tika tu kita masih blajar..g tnya shbt2 atau org lain yg doh khwn masa bljr,tnya macm mane family dia blh izinkan..kiranya tnya petua lah macm mane dia pjuk mak ayah dia..hehehe"

---Ya Allah, segalanya aku serahkan padaMu Ya Allah..Hanya Engkau shja yg tahu apa yang terbaik utk hambaMu ini ya Allah..Andai sekarng ni tbaik utkku,permudahkanlah..Andai tidak,Engkau bantulah hambaMu agar trus thabat dlm medan dakwahMu ini Ya Rahman Ya Rahim krna aku yakin Engkau akan m'nolong hmbaMu ini..Amin..-------






2 comments:

  1. " Kahwin ni...kalu doh sapa masa dia..Allah akan buka jalanNya utk ke arah tu..dan kita akan b'grak mengikut jalan yg tlah Allah aturkan.."

    HE KNOWS BETTER THAN US... ^^
    (2:216)

    nur@sughairah

    ReplyDelete
  2. 'Jodoh itu rahsia dari rahsia Allah..'
    berbahagialah duhai hati...
    jgn bersedih..
    Jika baik jodoh untumu di dunia ini,Allah pasti menghadirkannya..
    jika tidak,Allah ingn menghadiahkan buat kita diakhirat sana..

    ^^..^^

    ReplyDelete